[ninpo-hu] üzenet

"bognár, attila" attila at ninja.hu
2008. Okt. 14., K, 10:43:05 CEST

Kedves Laci!

> Szeretnék egy tévhitet eloszlatni. Mostanában eléggé divatos
> lett, bírálni a mai Bujinkan-t, avagy sokan véleményt alkotnak (az
> otthoni fotelból), hogy mi az és mi nem, anélkül, hogy kicsit
> átgondolnák azt.
> Most, hogy megint volt alkalmam Japánban edzeni, azt kell mondjam,
> nagy a káosz itthon (persze sok más országban is). Először is, a
> Bujinkan az, amit Hatsumi Soke csinál. Az összes többi ember csak
> másolja (esetleg az egója hatására átalakítja) azt kisebb-nagyobb
> sikerrel. Ebből következik, hogy a Bujinkan-ban egy mester (Sensei)
> [...]

Én most éppen "fotelben" ülök és nem értem, mit akarsz ezzel mondani.
Azonkívül, hogy feltöltődtél Japánban.

Azt tudomásul kell venni, hogy a Bujinkan nemcsak harcművészet, hanem
szervezet is, melyet nemcsak a vezetője, vezetése, hanem tagjai is
jellemeznek. Ez lehet, hogy nem elég magasztos, de így van, tudomásul
kell venni. Ettől szervezet egy szervezet.

Ha valaki valahol elmegy egy "Bujinkan" edzésre (akár laikus, akár
gyakorlott harcművész), a látottak alapján fog véleményt formálni. Ha
több helyre elmegy és mindenhol mást lát, akkor összetettebb lesz a
véleménye, esetleg káoszt lát. Ez így elég ninjás, nem? :-)
Hogy ez jó vagy sem: nem tudom. Ha nem jó: akkor nem jó (de tudomásul
kell venni, hogy ez a kép alakul ki), ha pedig jó, akkor pedig semmi
probléma nincs a világon a Bujinkan vonatkozásában, ergó nem érdemes a
témával foglalkozni.
Szerintem e témában a kiinduló pont legfeljebb az lehet, hogy Hatsumi
Sensei pontosan mit akar elérni a Bujinkannal (elsősorban mint
szervezettel, nem pedig mint harcművészettel), és az ő meglátása szerint
ez miként sikerül.

Mindenki olyat helyet keres tanulni, ahol a kérdéseire, igényeire
választ kap.

Te kisebb vagy nagyobb sikerrel másolod Hatsumi Senseit? ;-)
Miként köszöntenek, szólítanak a dojoban? ;-)

> Úgy vélem butaság és kicsinyesség azon lovagolni, hogy mi működik és
> mi nem az utcán. A Bujinkan nem erről szól. Mindannyian, akik ezt az
> utat járjuk egy fejlődésnek vagyunk részesei, melynek jellemzője a
> folyamatos változás és a tanulás/gyakorlás.
> Tudom, hogy jóval egyszerűbb az Uke-nak egy nagyot "beverni; karját
> kitépni; lerúgni; otthon kitalálni, hogy mi miért működik; stb.", mint
> azt az utat járni, amit a Soke kijelöl(t). Az előzőhöz csupán izomra
> van szükség az utóbbihoz kitartásra, nyitottságra, tanulásra valamint
> a Soke-ra.

Valóban butaság és kicsinyesség azon lovagolni, hogy mi működik az
utcán, de ez nem igazolja a másik végletet, ahol gyakorlatilag
egészségügyi torna folyik. Értsd: egy levegőbe, 30cm-re a célponttól
elmaradó ütésnek gyakorlatilag nem sok értelme van. Mit ér egy olyan
gurulás, amit csak szőnyegen, dojoban tudsz megvalósítani?

Kitartás, nyitottság, folyamatos változás, tanulás/gyakorlás: ez így
van, de ez nem zárja azt ki, hogy az "utcán" (értsd: való életben) is
élvezd az edzések előnyét (nem, nem vagyok bunyós beállítottságú).
Ezenkívül otthon ki kell találni, hogy mi miért működik, pont ez a
gyakorlás lényege, hogy megértsd, amit csinálsz (ehhez kell kitartás,
nyitottság, különben csak utánoznánk) - vagy vállalom, hogy nagyon el
vagyok tévedve.

BUjinkan NINpo TAI JUTSU

Értelmezésemben:
BU: harcos
NIN: lásd Ninjutsu Hiketsu Bun
TAI: gyakorlati, megfogható
JUTSU: kitartás, nyitottság, elmélyülés

Ezeket a fogalmakat számos módon lehet kombinálni, hangsúlyozni, én a
középen levő NIN-t tartom a legfontosabbnak.

Üdv,

Attila