[ninpo-hu] (nincs tárgy)

Huszti Roland huszti.roland at freemail.hu
2008. Jún. 11., Sze, 19:16:03 CEST

Nos, Peti, tetszik-nem tetszik, az ország közlekedési csomópontja
Budapest. Oda Debrecenből is majdnem annyi idő elmenni mint Szegedről,
és akkor nem kell két napi hideg élelmet csomagolniuk az utazáshoz a
tatabányaiaknak, a veszprémieknek, a siófokiaknak és a debrecenieknek
sem. De tán még a Szombathelyiek is vonatra vagy kocsiba ülnének. Bp-en
megjelenhetnek szlovákok, osztrákok, kis szerencsével csehek is, komoly
nagyágyú meghívása esetén mások is a reptér miatt.

Bp önmagában egy 1,5 - 2,5 milliós város attól függően hogy munkanap
vagy hétvég van-e. Összesen annyi dojó van BP-en mint az ország "maradék
részén". Kényelmesség? Igen, az. De szerintem a te mosolyodse olyan
őszinte az arcodon amikor mondjuk Szegedről Debrecenbe kell utazni.
(Akár pályán mész, akár Békéscsaba felé, közel 4 óra az út.) Amikor
Miskolcra mentünk a Nihon Jiu-Jitsu szemináriumra, mintha csöppet korán
keltünk volna, és ott görnyedtünk a Fiat Bravo-ban hosszú órákon
keresztül... Nem mindegy, nekik sem, és neked sem. Te is szívesebben
mész szerintem egy pesti szemináriumra mint egy debrecenire, mert fele
annyi idő alatt odaérsz, és közel fele annyiból jön ki az út is. Nem
mindegy.

Viszont az is igaz hogy másoknak meg épp elmehet a kedve - szerbek,
románok, horvátok, bosnyákok, szlovének. Nekik ez meg plusz pár száz
kilométer.

Nem erőszakolhatjuk rá a népekre nagy durcásan azt amit nem akarnak,
mert ők vannak többen. Ha a hegy nem megy Mohammedhez - márpedig nem
megy - akkor...

De évente egyszer vagy kétszer éppenséggel ki lehet bírni egy hosszabb
utazást vagy koránkelést is. Az emberek java részének nem ezek jelentik
az első vagy utolsó alkalmat...

De a hosszabb utazás többe is kerül. Több száz km-ről van szó
oda-vissza, ami vonaton, buszon és autóval is ezrekbe kerül.

Az hogy a szeminárium Szegeden van, a szegedieknek kényelmes, ha
Debrecenben van akkor a debrecenieknek, ha meg BP-en, akkor nekik.

Mindent összevetve az országos vonat- és úthálózat sajnálatos
kialakításának, valamint a reptérnek és a helyben lévő "vásárlóerőnek"
:) köszönhetően BP az ideális választás.

Mert meg lehet próbálni levinni egy szeminárium árát abban bízva hogy
akkor annyival többen jönnek hogy ellensúlyozzák az árcsökkenést, de ez
is kockázatos. Mi is azt szeretnénk ha 45 euró lenne egy szeminárium
kettő napra mint pár éve volt... Az akkor volt, de ez meg most van.
Megemelkedtek a terembérek is, nem is kicsit. Lehet olyanokkal
próbálkozni hogy nem terembe szervezni a szemináriumot, de a terembér az
egész kiadásból nem dob akkorát a latba... Megemelkedett az oktatók ára
is, már kemény alkudozással együtt is elég szép pénzeket elkérnek - már
akinél alkudni. Javarészt lehet, de mindegyikkel. Meg lehet próbálkozni
olyanokat elhívni akik még nem voltak, de az meg azért veszélyes, főleg
ha nem egy "neves" shihan. Tök mindegy hogy a szervezők tudják hogy
marha jól nyomja az ipart, ha mások nem, nem lesznek érdeklődők.

Csaba: Az osztozkodást először én is leírtam, de aztán kitöröltem, mert
az nem fog működni, és akkora problémákat okozhat, amekkorára már sok
éve nem volt példa a magyar Bujinkanban. Az lenne az igazi, de jobb nem
forszírozni... Én úgy írtam le a törlés előtt hogy osztozás a hasznon és
veszteségen is. Halva született ötlet, mindenféleképpen.

Roland