Re: [ninpo-hu] (nincs tárgy)

Magyar Attila magyarattila at vipmail.hu
2008. Jún. 11., Sze, 10:14:45 CEST

Sziasztok!

   Azt hiszem érezni Péter szavaiból az elkeseredettséget, amely valahol
teljesen érthető. Én a magam részéről - saját tapasztalat alapján - megértem
a szervezés nehézségeit, buktatóit, így a foglaló rendszerének bevezetését
is.

   Igazából ez egy régi "22-es csapdája" : minél drágább a részvételi díj,
annál jobban kijön a szervező, de annál kisebb a részvételi kedv.... nehéz
dolog jól eltalálni a megfelelő súly-vonalat. A foglaló ilyetén bevezetése
kicsit hirtelen jött nekem, de abszolút érthető. A másik oldalon viszont
szeretném, ha kitalálnánk valami "tompító" megoldást a foglaló elvesztésére,
mert ha nem így teszünk, akkor még tovább csökkenhet a részvételi kedv,
hiszen lássuk be, bárkinek közbe jöhet bármi. Ezért vetettem fel a foglaló
"csúsztatását". Nálam a vizsgadíj is így működik: ha nem sikerült a vizsga,
az adott fokozatra már nem kell többet fizetni. Félévente próbálkozhat.

   Szeretnék egy észrevételt tenni, egy harmadik szemszögről: a meghívott
Mester oldaláról. Ha meghívnak valahová első alkalommal, és kiugróan magas a
részvételi arány, majd ugyanabban az országban második alkalommal már alig
jönnek el.... nos, ez nem feltétlenül a szervezők hibája. Nem lehet csodát
tenni: meghirdeted időben, biztosítod a helyet... és kész. Ha nem jönnek,
azért nem jönnek, mert nem akarnak jönni, és ennek oka van.

    A szemináriumok bevételének tetemes részét az adott Mester tiszteletdíja
viszi el, akár 80% os mértékben. Ha drága egy szeminárium, el kellene
gondolkodni másnak is, nem csak a szervezőknek, hiszen ők a tiszteletdíj
meghatározásával kész tények elé vannak állítva. Abból nem lehet "faragni",
meg ügyeskedni. Sok Shihan nem fogja fel, nem veszi észre, hogy változott a
világ, Magyarországon is. Nagy a konkurencia, és az emberek gondolkodnak is.
Had éljek megint egy példával: sokáig nem értettem, miért nem jönnek velem a
Tanítványaim külföldre, egy idő után. Aztán megértettem a gondolkodást: itt
ami Mesterünk, jól halad, 4.. már 5 Dan-os... nekem ő bőven megfelel, miért
dobjak ki egy hétvégére 20-25 e forintot, mikor mindenki a saját szintjének
megfelelően érti meg dolgokat! Vagyis: ha oda is megyek, akkor sem fogok
többet megérteni, mint egy itthoni tréningen. Ez olyasmi, mintha azt
mondanám: ugorj fel helyből 2 métert, vagy ugorj 3 métert.... tök mindegy.
Fél méternél úgysem tud magasabbra ugrani...

   Még egy gondolat, halkan: a hazai "piacnak", keresletnek van egy felső
határa, (nem is oly magas) ha annál több szemináriumot szervezek, nem fognak
tudni eljönni a népek...

   Haladni kell a változásokkal, és az elmúlt 5 évben nagy változások voltak
a mo-i Bujinkan-ban. Uram bocsá', talán körbenézhetnénk a hazai placcon is,
nem? Sajnos erről nem írhatok úgy, hogy ne tűnjön önreklámnak, de bevallom
az őszintét, néhány embert nem értek, akik Dojo-t vezetnek, de eszükbe sem
jut néhány hazai vezetőt meghívni, akiktől talán lehetni is tanulni.... a
külföldi Shihanok tiszteletdíjának töredékéért. Én ezt szinte csak egy
helyen látom megvalósulni, Debrecenben. Amit Csaba tesz ott, komolyan kezd
tiszteletre méltó lenni. Szervez, hirdet, meghív, stb... és hazai színekben
(is) gondolkodik, régóta. Egyfajta motorként működik, és ez nagyon jó. Ha
beindulna az országban a belső szervezés is, akkor egymást is erősítenénk,
mi, a mo-i Dojo-k. Nem kell mindig külföldön keresni a spanyolviaszt.

   Hirtelen ennyit, további szép napot mindenkinek!

Üdvözlettel:
Magyar Attila

Si vis pacem para bellum

Dojo Cho Magyar Attila Shidoshi