[ninpo-hu] harcművész vagy nem harcművész a veszélyesebb

"bognár, attila" attila at ninja.hu
2008. Ápr. 20., V, 23:26:58 CEST

Takuan Soho: A korlátaitól megszabadított elme (részlet)

[...]
Ismét beszélhetünk erről harcművészetek vonatkozásában. Mivel a kezdő
semmit nem tud sem testtartásáról, sem a kard helyzetéről, elméje sem
rögzül önmagán belül sehol. Ha egy ember karddal lesújt rá, egyszerűen
fogadja a támadást, anlkül, hogy bármi is lenne elméjében.

Ahogy különféle dolgokat tanul, és megtanulja annak változatos módjait,
hogyan vegyen fel egy állást, a kard fogásának módját, és hogy, min
rögzítse elméjét, elméje számos helyen időzik. Ha pedig le akar sújtani
egy ellenfélre, rendkívül kényelmetlenül érzi magát. Később, ahogy telik
az idő, gyakorlásával arányosan sem testtartása, sem a kard fogásának
módjai nem terhelik elméjét. Elméje egyszerűen olyanná válik, mint volt
a kezdetben, amikor nem tudott semmit, mégis tanulnia kellett.
[...]

(Bujinkan megfogalmazásban: legyél "zéró")