[ninpo-hu] szeminariumok - szerintem...

"bognár, attila" attila at ninja.hu
2008. Jún. 12., Cs, 10:03:52 CEST

Én is szeretnék okosat mondani :-) (mint a problémán gyakorlatilag
kívülálló)

> Megertem Petiek problemajat a foglaloval kapcsolatban, ugyanakkor
> peldaul en sem szivesen fizetnek ki 25 Euro FOGLALO-t most az oktoberi
> szeminariumra, amikor meg azt sem tudom hogy el tudok-e menni, mert a
> foiskola csak szeptemberben adja meg mely hetvegen vannak tanitasi napok.

Pont erről szól a dolog. És ők akkor miként tervezzenek, ha Te sem
tudsz? (nem rosszallásból mondom, tudom mi az, mikor az ember nem tud
tervezni)

Én teljesen megértem Petiéket, ez a foglaló ha másra nem, arra jó lesz,
hogy tiszta vizet öntsön számukra a pohárba: megéri szemináriumot
szervezni vagy sem. A veszteséget célszerűen saját szemináriumi
részvételekre is lehetne fordítani.
Ha elég nagy a kereslet a szemináriumokra, akkor belefér az, hogy
néhányan mégsem mennek el, de ilyen szűkös helyzetben ez nem feltétlenül
valósítható meg Petiék tapasztalata szerint. Legalábbis Szegeden.

Azt meglátásom szerint el kell fogadni, hogy egy szeminárium egy üzleti
vállalkozás, szolgáltatás: vagy megoldható rentábilisan, vagy sem.
Ha nincs kereslet, annyi szemináriumra, amennyit szerveznek, el kell
fogadni: esetleg csak 2 évente szervezni stb. Szerintem ezt az idő
amúgyis megoldja, más út nincsen (a mesterséges felosztásnak sem látom
értelmét, nagyon hamar konfliktusokhoz vezet). A kérdés, hogy ez a
folyamat kinek mennyire lesz fájdalmas anyagilag (és erkölcsileg).

> A gond inkabb ott van, hogy ahogyan mondtatok, nagyon pici az orszag
> es tulkinalat van. Felmerult hogy 2-3 szeminarium (meghivott
> shihanokkal) egy evben boven eleg lenne. Nem tudom ez hogyan
> valosithato meg, ugyanis szinte minden dojora jut egy sajat shihan.
> Pl. Dean, Frochlich, Arnaud, Sven, Mats, Lubos (es ugy tunik ez meg
> gyarapodni fog... ). Akkor ki fogja eldonteni hogy kit hivunk meg es
> kit nem? Vagy forgo rendszer lenne?

Ha dojo vezetők azt az utat választották, hogy más-más shihanhoz
tartoznak, vállalják annak következményeit is, mint például aki
távolabbi shihanhoz tartozik, az vállalja, hogy többet utazik. Ha nem
tud elég embert összeszedni a szemináriumra, fogadja el, hogy nem kell
meghívni (mindenkinek kellemetlen egy kevés érdeklődővel rendezett
szeminárium).

A problémát megoldani finanszírozás gondolatához: apró okosságokkal
biztosan lehet segíteni (ha megoldani nem is) a problémán:

- edzésre járóknak meg lehet mondani, hogy vegyenek egy kismalac
perselyt, amibe beledognak havonta 2000 forintot. Vagy 3000-et, kinek
mennyi fér bele. Ez nem sok: havonta kb egy mozijegy (bp-i árakon
legalábbis...). Egy év alatt simán összejön a keret.

- dojo vezetők emelnek a havi díjon (nem tudom mennyire kivitelezhető),
amit a shihan meghívására fordítanak, a saját dojo résztvevők ennek
megfelelő kedvezményt kapnak (azaz kvázi részlegesen pre-paid
szeminárium) - ezzel nem ez egyéb gyarlóságára van bízva a persely kezelése

- kötelező részvétel a dojo tagjainak: lehet, hogy kicsit diktatórikus
és sokaknak nem tetszik, de a megítélés a hozzáadott ideológiától függ,
illetve a kényszer nagy úr. Ideológia: szerintem nem baj, ha valaki
nemcsak a saját mesterét látja, hanem azon túl is, hogy egyrészt milyen
egy shihan, illetve mit tud egy shihan stb stb. Lehet, hogy egy 9 kyu-s
nagyon sokat közvetlenül technikailag nem profitál, de tapasztalatot
biztosan szerez.
Ahogy olvasom vizsgán előírjátok az edzésen való részvételt is - avagy
mégsem csak a tudás számít...? Ez is beleférhet a vizsga
követelményekbe: max 1-2-3-.. éve látta a shihant.

Ha pedig azért nem mennek, mert nem érdekli őket, akkor azon azt hiszem
nem lehet és nem is érdemes segíteni. Valamint azt el kell fogadni, hogy
bp központú az ország (6 éve élek Szombathelyen, előtte bp-i voltam,
nagyjából érzékelem a helyzetet, itt ráadásul sajnos autópálya sincs -
kis betűvel: egy gyorsforgalmi is pont olyan jó lenne, gyanítom, hogy
sok helyen máshol is elég lett volna, de akkor talán több is épülhetett
volna), ezen nem ninja szemináriumok fognak változtatni (még ha nem is
kellemes, de be kell látni, hogy sikeres szemináriumhoz kellő számú
megfelelően lelkes résztvevő hiányában a lustákra is kell építeni -
igaz, ezekből többre van szükség megfelelő kalkulációhoz).

> Ezt az egyenletet nem tudom megoldani es nem is merek nekilatni.

És ki fogja? Komolyan kérdezem :-) Valakinek előbb utóbb meg kell, vagy
marad a természetes kiválasztódás ;-)

A shihan is kér fájdalom díjat: ezt is meg lehet érteni, elvégre esetleg
más (sikeres) szemináriumot mondott vissza, valamiből neki is meg kell
élnie, illetve tanulnia.
Valaki említette korábban, hogy milyen olcsó volt egy jujitsu
szeminárium: nyilván shihan étvágytól is függ, de ott könnyen lehet,
hogy többen voltak, illetve ha ilyen célokra van elkülönített pénz az
egyesület pénzéből (megint az apró trükkök, részben prepaid szeminárium,
még ha nincs is kimondva), akkor a szeminárium egy részét lehet abból
fizetni, azaz a közvetlen részvételi díj alacsonyabb.

A közösen szervezéshez nem tudok különösebben hozzászólni, nem tudom
most valójában ki milyen viszonyban van mással és magával, ha pl
veszteséget kell amortizálni (esetleg lehetne osztalék alapjon csinálni:
mindenki befizet valamennyit, majd a pluszból a befizetett arányából kap
vissza. Az összesen befizetett pénz természetesen fedezze a kiadásokat.
Csak egy becsületes kasszás kell :-) ). Illetve nem tudom, ez mit old
meg, ha egy évben 20 különböző shihant akartok meghívni.

Hazai mesterek által vezetett szemcsik: biztos jó, sőt hasznos, de ez
nem oldja meg azt a problémát, hogy mindenki szeretné megosztani
shihanja tudását másokkal is. (de ha nem megy vagy csak mérsékelten,
szerintem kár erőltetni, mindenki emberből van, többet használ, ha
elfogadjátok a helyzetet :-) )