[ninpo-hu] Tibet Nepál 2

Still Warrior ninpo-hu@ninpo.hu
Wed, 16 Oct 2002 14:11:48 +0200

>Szóval kevés volt a levegő, meg alacsony volt a légnyomás.
>Hát igen, a víz ott nem 100 C fokon forr fel, hanem már 85-
>90 C fok körül ... -> öreg tyúkból soha nem lesz jó leves
>:-))

Ez nagyon igaz :) Mar 80 fokon forrt a viz. Erdekes volt hogy volt ott olyan
helyi zsemle-feleseg, de ugy volt megcsinalva, hogy a nyers teszta meg volt
fozve goz folott. Izetlen volt de nagyon jol esett. No es azt valami speci
kazanszeru akarmiben foztek gozben. Erdekes volt.

>Szegény tibetiek nagyon el vannak nyomva, ahogy mondod. Még
>a szerzetesek is kénytelenek együttműködni a hatóságokkal,
>ha nem akarnak rosszat maguknak.

Hat ja. Mondta is a kinai hatosagok altal kirendelt vezetonk, hogy a
kolostorokban szerzetesnek oltozott besugok vannak, walkie-talkie-val
felszerelve, ugyhogy nagyon vigyazzunk mit csinalunk es mit beszelunk.

>Feltűnt, hogy milyen sok a kínai Tibetben? Betelepítettek
>egy néhány milliót, miközben a tibetieket megtizedelték.

Bizony ez nagyon lathato. A kis falvakban talan annyira nem, de a varosokban
(Lhasza, Shigatse) ez nagyon megvan. "Modernizaltak" is ezeket a varosokat,
de nagyon gusztustalan lett. Minden tele van kinai bovlival. Egy kinai dolog
ami jo. Laszaban van az egyik fouton estenkent Lacikonyha jellegu valami.
Isteni a kaja es olcso, mindenfele dolog talalhato felfuzve hurkapalcara
(fott tojasok, krumpli, zoldsegek, halak, gomba stb stb), amit aztan te
valogatsz ossze, forro olajban megsutik es baromira megfuszerezik. Bar mar
tudjak hogy a turistak nem nagyon birjak. Persze a mi magyar gyomrunk
megszokta az eroset. Mondtuk hogy johet a csipos nyugodtan. Na onnantol
haverok lettunk :))
Amugy draga a zoldseg es keves is. Ugyanigy a gyumolccsel. Ugyhogy banant
(mint oshonos tibeti novenyt :))) )ettunk vegig gyumolcskent :)
Ami legjobban hianyzott, az a magyar kenyer volt. Ha netan megy valaki
Tibetbe, keszuljon fel ra hogy a kenyer ott edes mint a kalacs. No nekunk is
akkor esett le mikor a jo kis baromfivirslihez (ami jo volt) ettunk a
kenyerbol. Naggyon gaz, de nincs mas. En nem vagyok egy kenyeres, de 4 het
utan mar igazan hianyzott :))
Egyebkent nagyon sok mindent edesen esznek. Pl a sult kolbaszt a Lacikonyhan
izzo-csipos szosz mellett porcukorral is megszorjak. Gondolhatjatok milyen
:))))

>Remélem sok képet fox körbemutogatni a Net-en, hadd
>irígykedjünk egy kicsit, meg hadd fájjon a szívünk.

Kepet raktunk fel nehanyat a honlapunkra, de majd kesobb (csak a ti
kedvetekert) behozom a cd-t amin a tobbi van es felrakom valahova. Szolok ha
meglesz. Addig is az url ahol nehanyat izelitokent megtalaltok:
http://tarcenter.freeweb.hu

>Honnan indultatok, hogy jutottatok el oda, hogyan lehetett
>egyáltalán kijutni? Kínából mentetek át Tibetbe, vagy
>Katmandu-ban szálltatok le, és onnan közelítettétek meg?

Pestrol mentunk Becsbe, onnan Kathmanduba. Erdemes Nepalban tolteni egy
hetet elotte, igy konnyebb akklimatizalodni a tibeti magassaghoz. Meghat az
europai szemlelet "bemelegit" kicsit Tibetre :))))
Jo elore el kell inteztetni a vizumot mivel ugye kenyes tema ez arrafele.
Tulkepp akkor a legbiztosabb, ha felveszi az ember a kapcsolatot egy nepali
utazasi irodaval, akik aztan beraknak egy altaluk szervezett korutba. A mi
utunk kicsit mas jellegu volt mert buddhista zarandokok voltunk, de epp
emiatt meginkabb szuksegunk volt az utazasi iroda segitsegere, mivel maskepp
tutko nem kaptuk volna meg a vizumot.

Aztan Kathmandubol berelt busszal mentunk Tibetbe. Tibetben atszalltunk
dzsippekbe. Naggyon kool volt :)
Ezzel kapcsolatban is voltak nem vart esemenyek amik aztan a gyengebb
idegzetueket teljesen kikeszitette, mi meg a parommal csak rohogtunk,
mondvan... "hat igen, ez tibet, itt nincsenek szabalyok" :))) Mashogy nem
lehet hozzaallni mert az ember begolyozik vagy hazamenekul. Mi meg elveztuk.
Tulkepp felig tulelesi proba is volt :)

>Tanultatok valami szépet s jót? Egy-két mantrát?
>Láttál homokrajzokat? Nagyon szépek. Kár hogy az elkészülte
>után pár pillanattal megsemmisítik. (Azért remélem résen voltál és
>lefotóztál egyet-kettőt.)

Hat mantrakat ujat nem nagyon tanultunk, mert tulkepp minden ott
hasznalatosat ismertunk. Azzal szorakoztattuk egymast a helyiekkel hogy
mantrakat mondtunk egymasnak :) Aztan az egyik faluban a gyerekek elkezdtek
ciganykerekezni, mutatva milyen ugyesek. Persze doltek szanaszet. No,
mondom, az semmi. Lenyomtam nekik egy Nagykonyv-beli Oten-t :) Aztan jol
megszivtam mert annyira teccett nekik hogy vegig kellett ciganykerekeznem be
a faluba. Ami kifejezetten "verpezsdito" volt ott 4000 meteren :))))

Lattunk homokmandalat is, de meg nem volt elsoporve, mert akkoriban volt
aktualis Buddha szuletesnapja, ugyhogy az unnepek lezarasakent szoktak
elsoporni. Ez a mozdulat egyebkent a mulandosagot is jelkepezi. Minden
elmulik eccer, az is amit baromi nehez volt osszehozni es baromi ertekes.

>Láttál serpákat?

En nem, mert kihagytam az elso 2 hetet. Akkor volt serpakkal a csoport.

>És nyugdíjazott ghurkhákat? Van hogy egy kisebb falu
>egyetlen nyugdíjas ghurkha nyugdíjából él, ezért nagyon
>tisztelik őket.

Nem, egyet sem.

>Mivel közlekedtetek? Nagy csoportban busszal, vagy kisebb
>csapatokra bontva, terepjáróval, mikrobusszal, serpával?
>Sok helyre gondolom gyalogbusszal kellett menni, ami egy
>alföldi embernek 5-6000 m magasságban nem kis megerőltetés.

Tibetben dzsippekkel kozlekedtunk. A Lhaszaban eltoltott masfel het alatt
pedig busszal.
Aztan elmentunk egy tavolabbi kolostorba is, amihez at kellett kelni a
Yarlung Cangpo nevu folyon - kozismertebb neven Brahmaputra. Eleg homokos a
folyoagy, igy a komp tobbszor is elakadt, mert tele van homokzatonyokkal.
Nehanyszor mar ugy voltunk vele a folyo kozepen hogy kiugrunk es megtoljuk
:))))))) Khiraly volt a hangulat :) 2 oran at tartott amig atkeltunk :))
Az utak egyebkent nagyon veszelyesek ha nem a varosban van az ember. Ugyanis
a tobb ezer meteres hegyen is csak kb 1,5 - 2,5 meter szeles a szerpentin.
No, gondoljatok el, amikor ket busz talalkozik ugyanazon a szerpentinen es
vakit szembe a nap.
Eleg razos elmeny. Tobbszor is megcsusztunk es gondoltuk hogy itt a veg,
aztan megsem volt ott. Eszmeletlen jol vezetnek arrafele. Gondolom ott ugy
adjak meg a jogsit hogy nincs ilyen-olyan vizsga... ha at tudsz kelni a
hegyeken elve, vezethecc :)
Egyszer volt, hogy egy iszonyu keskeny es nagyon meredek szerpentinen
majdnem a hegy tetejen jott szembe egy masik busz. Olyan gazos volt a
helyzet hogy a szemben levo buszban elol ulo pasi eltakarta a szemet es csak
akkor nezett fel amikor mar sikerult a manover.
Aztan lattunk persze szakadekba zuhant teherautot is. Az utasai ott ultek a
szerpentin szelen, vartak a kovetkezo autot. Mindenkinek sikerult idoben
leugralni rola :)))

>Láttál jetit?
>Hoztál haza jetiszőrt?

Nem, nem hoztam :)))
Huh, begorcsolt az ujjam :))
Holnap folytatom ha meg birjatok :)

Eva

Broadband? Dial-up? Get reliable MSN Internet Access.
http://resourcecenter.msn.com/access/plans/default.asp