Subject: Re: [JavaTech] Relacios DB - Primary Key kerdese

From: "Bognar, Attila" <[email-masked]>
Date: Thu, 4 Oct 2001 18:20:42 +0200 (CEST)

Igazából ha nincs olyan kérés pl, hogy személyi számhoz tartozó gyerekeket
lekérni, akkor nem tudom hol lassít annyira egy mesterséges kulcs
bevezetése. És ha ezt az egy lépcsőt nézem, akkor az időtállóság és
korrektség (ami a megbízhatóságot segíti) oldalon megér ennyit. Főleg ha
azt is nézem, hogy mivel járhat egy esetleges kulcsra vonatkozó módosítás.

> változtatják. Tudom, tudom, hogy 640K mindenre elég lesz, meg Y2K, és
> félreértés ne essék nem azt az oldalt képviselem, hogy hogyan nem
> lehet megoldani valamit, de a vevő az úr és ha ő azt mondja, hogy
> lassú, akkor magyarázhatod neki, hogy milyen jó lesz, majd ha
> megváltoztatják a személyi számot.

Még eléggé benne vagyunk a papír bürokráciában, de mikor jobban
elektronizáltan tárolnak mindent, akkor egy ilyen döntés elég súlyos
lehet. A vas gyorsabban fejlődik, minthogy megérne ilyet "kockáztatni".
(nem mondom azt, hogy a vas lehetőségeit hagyjuk figyelmen kívül)

> Összefoglalva tehát jó dolog a mesterséges kulcs, de szerintem csak
> olyan területen, ahol egyensúly van az overhead és az előnyök között.
> (ide most valami példa kéne, de nem megy)

:-))

> Bennem felmerült egy másik kérdés is ezzel kapcsolatban (lehet, hogy
> külön szálban kéne mennie, majd eldöntitek), de mennyi időre kell vagy
> lehet egy rendszert tervezni? Mennyire (milyen időtávra) kell
> előrelátónak lenni?

Vagy mennyire a jövőt kell megcélozni? Ez is kérdéses lehet. Talán jó
példa erre, hogy az 1.4-es cuccos adottságaira már most is lehet építeni
adott esetben, mert mire elkészül egy rendszer, addigra az is elég erős
lesz.

attila

---

From: Török Tibor <[email-masked]>
Date: Thu, 04 Oct 2001 18:42:06 +0200

Hello,

"Bognar, Attila" wrote:
> bevezetése. És ha ezt az egy lépcsõt nézem, akkor az idõtállóság és
> korrektség (ami a megbízhatóságot segíti) oldalon megér ennyit. Fõleg ha

Az "idotallosag" es a "korrektseg" ebben az esetben totalis
felreertes a mesterseges kulccsal kapcsolatban. Az elsodleges 
kulcs, avagy azonosito az entitas sajat jellemzoje. A mesterseges 
azonosito egy krealt valami, ami peldaul ket rendszer kozott mar 
akarmi is lehet, de jellemzoen ket azonos adat kozvetlen
osszekapcsolasara mar nem alkalmas, hiszen kulonbozo mesterseges 
azonositot adtal nekik.

Elofordulhat, hogy valamilyen korulmeny miatt az entitas nem
azonosithato, nincs rendes elsodleges kulcsa. Ekkor ez a
bizonyos "korulmeny" nagyon-nagyon figyelemremelto, mert valami
sumaksag lapul a rendszerben. Lehetoleg addig kell kutatni,
amig az ember megtalalja az entitas valodi elsodleges kulcsat.

Mivel az elsodleges kulcs az entitas jellemzoje, megvaltoztatasa
szinten gyanus esemeny.

Az esetleg alkalmazott mesterseges kulcs az esetek tulnyomo reszeben
valamilyen technologiai sajatossag kovetkezmenye, es alternate
key a valodi elsodleges kulcs mellett.

Sebessegi megfontolasok altalaban nem jatszanak egyik esetben sem,
ritka kivetel a nagyon osszetett es/vagy hosszu elsodleges kulcs.
De egy 5-8 attributumbol allo p.k. nem problema rendes db-nek.

udv: TT